Ammar och tappar mängder av hår, känner ni igen er?

 

Finns det något roligare än att få gå iväg och få håret till fixat hos frisören?

Håret är en sån central del enligt mig och är jag nöjd med mitt hår så mår i alla fall jag bättre. Jag skulle välja att få håret fixat varje dag om jag fick men egentligen krävs det inte jätte mycket för att få till håret, vilket jag kommer ge er tips om så håll utkik.

Det tråkiga just nu är att jag tappar oerhört mycket hår. Visst hade jag hört att man skulle räkna med en del när man ammar men jag hade ingen aning om att det var så här mycket. Jag fäller mer än vad våran katt gör. Mitt hår ligger över allt och jag skämtar inte när jag säger att jag får handen full med hår när jag har duschat. Tur är väl att jag har så tjockt hår att det inte märks och frisören tycker definitivt inte jag lider av tunnt hår. Dock känner jag själv att jag blir orolig ibland. Ni mammor som ammar, hur är det för er, tappar ni också mycket?

 

Blev så nöjd med håret senast jag var hos frisören, det blev en omre frisyr:)

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag fick lära mig av min frisör att egentligen tappar man inte hår av att amma. Istället är det så att man INTE tappar hår under graviditeten. Många upplever att de får tjockare hår under graviditet och det beror på att vi inte tappar/tappar mindre hår då. Men sen när graviditeten är över så tappar vi allt det hår som vi samlat på oss. Så då upplever vi att vi tappar extrema mängder men egentligen tappar vi det hår som vi INTE tappade under graviditeten. Så vi blir inte skalliga av att amma :-).

Jag tappade galna mängder hår när jag ammade. Tappade så mycket framme vid hårfästet i pannan och jag nästan fick lite stubb när det växte ut :-) Så jag vet inte om jag helt litar på min frisör.

Svar: Det var ny information, det har jag aldrig hört, men det var väldigt intressant för i så fall förklarar det allt och då behöver jag inte vara orolig för att bli tunnhårig.

Maken skämtar om att det blir billigare nu för då slipper jag gå till frisören för att tunna ut håret, vilket jag alltid gjorde förr i samband med klippningen:)
JAYLIE

2014-11-28 @ 23:17:31
Postat av: Linda i Skurup

Googlade lite och det verkar stämma... Men myten om att amningen gör att man tappar hår är den man hör mest - och det är väl för att varje kvinna märker att håravfallet är extremt efter graviditet men få vet orsaken bakom.

"Efter förlossningen och under amningsperioden kan du tappa mycket hår – bli inte förskräckt. Det är helt normalt och inget att oroa sig för. Under din graviditet har hormonerna satt tillfälligt stopp för den vanliga cykeln av hårväxt och håravfall. När sedan hormonnivåerna sjunker efter förlossningen startar processen igen med att gå på högvarv. Resultatet blir vad som kan upplevas som kraftigt håravfall. Vad det handlar om är att det hår som du skulle ha tappat under dina nio månader som gravid, faller av i princip ett svep."

http://www.gravid.se/1_facts/1_13_1_13_3.htm


Svar: Tack Linda, fick även tipset från någon annan här på bloggen men visst är det intressant hur kroppen fungerar, inte nog med allt man ska lära sig om sitt barn men dessutom är det så mycket som händer med kroppen efter graviditeten. ja man blir ju aldrig fullärd:)
JAYLIE

2014-12-03 @ 07:50:02
Postat av: Evelina

TRX2 är bra!
Testa det!

2015-09-26 @ 07:56:07
URL: http://www.trx2.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: